به دلیل این که در شنا کردن اکثر عضلات بدن در فعالیت هستند، قلب و ریه‌ها به منظور اکسیژن رسانی به ماهیچه‌ها به فعالیت شدید می‌افتند این بدان معنا است که شنا تمرین بسیار عالی برای تقویت دستگاه گردش خون (قلب‌ها و عروق) است. شنا همچنین باعث تعادل در فشار خون می‌گردد.

شنا یکی از بهترین تمرین‌های ورزشی هوازی است که تمام بدن را به تحرک وادار می‌کند و ظرفیت ریه را در افراد بیش از پنجاه سال را بالا می‌برد.

تسکین آرتروز
اغلب مطالعات، شنا کردن و تمرینات درون آب را برای افرادی که مبتلا به آرتریت یا سایر مشکلات اسکلتی عضلانی هستند، مخصوصا اگر آن‌ها دارای اضافه وزن باشند، مفید تشخیص داده اند. ورزش کردن در آب گرم، به ویژه می‌تواند سفتی و درد مفصلی را کاهش و انعطاف پذیری را افزایش دهد. حرکت در اطراف آب آسان‌تر است و آب با کاهش بار بر روی زانو و سایر مفاصل، امداد رسانی می‌کند.